Szkoła współczesna nieustannie się zmienia, ponieważ na skutek przeobrażeń zachodzących w otaczającej rzeczywistości oraz nowych, coraz większych wymagań stawianych przed jednostką i całym społeczeństwem, ewoluują także postawy, potrzeby i wymagania społeczności szkolnej: uczniów, nauczycieli, wychowawców oraz rodziców. W stronę szkoły jako ważnego środowiska wychowawczego kierowane są oczekiwania na właściwe przygotowanie młodego pokolenia do świadomego i racjonalnego uczestnictwa społecznego.
Zasygnalizowane tendencje generują konieczność przeorientowania procesu dydaktyczno-wychowawczego w kierunku traktowania wiedzy jako środka służącego do kształtowania umiejętności i kompetencji społecznych, które pozwolą młodym ludziom na samodzielne budowanie rzeczywistości, konstruowanie nowych umiejętności, podejmowanie całożyciowego uczenia się, świadome oddziaływanie na otaczający świat oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach życiowych.
Potrzeby te dezaktualizują tradycyjne formy pracy pedagogicznej nastawione na nauczanie poprzez przekazywanie gotowej wiedzy oraz kształtowanie tylko tych umiejętności, które przewiduje program nauczania i podręcznik szkolny. W dzisiejszych czasach konieczne jest położenie nacisku na uczenie się poprzez poszukiwanie wiedzy, przetwarzanie jej oraz wdrażanie nowych wzorców pedagogicznego działania, które zastąpią wychowanie adaptacyjne procesem kształtowania osobowości wychowanka o charakterze innowacyjnym i antycypacyjnym, inspirującym do aktywnego konstruowania wiedzy, współtworzenia oraz modyfikowania otaczającego świata. Niezwykle ważne jest przygotowanie wychowanków do edukacji permanentnej, stanowiącej nieodzowny wymóg współczesnych czasów.
Podstawą i warunkiem niezbędnym dla realizacji idei szkoły uczenia się jako obiecującej perspektywy kształcenia są właściwe relacje uczestników tego procesu, oparte na szeroko rozumianym, budującym i wartościowym dialogu edukacyjnym, w obszarze którego wzajemne oddziaływania nauczyciela i ucznia wzajemnie się przeplatają, uzupełniają oraz wzbogacają. Kształcenie realizowane poprzez budowanie i konstruowanie wiedzy ma bowiem charakter dialogowy i jest przeciwieństwem nauczania tradycyjnego, zwanego monologowym przekazem wiedzy. W modelu szkoły nastawionej na poszukiwanie i konstruowanie wiedzy zmianie ulega również rola nauczyciela, który staje się organizatorem i partnerem skupiającym się na motywowaniu, wzbudzaniu oraz podtrzymywaniu procesu uczenia się ucznia.
Obrady konferencyjne mają posłużyć namysłowi nad współczesną szkołą i edukacją (również permanentną, całożyciową), nad kondycją i jakością procesu zdobywania wiedzy oraz kształtowania nowych umiejętności i kompetencji społecznych, w którym zasadnicza uwaga zawsze kierowana jest w stronę konstruktywnego i wartościowego dialogu edukacyjnego.
Zapraszamy Państwa do dialogu, debaty, wymiany myśli i doświadczeń na temat koncepcji twórczej modernizacji współczesnych systemów edukacyjnych w celu tworzenia rekomendacji na rzecz kreowania szkoły jako przestrzeni uczenia się oraz budowania edukacyjnego dialogu.
W zaprezentowanym kontekście sformułować można kilka podstawowych obszarów problemowych, które planujemy uczynić przedmiotem naszej dyskusji:
- Szkoła jako przestrzeń uczenia się: wyzwania uczenia (się) we współczesnym świecie, uczenie się jako konstruowanie wiedzy, szkoła jako środowisko wyrównywania szans edukacyjnych, szkoła uczenia się wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szkoła uczenia się wobec uczniów odmiennych kulturowo.
- Szkoła uczenia się jako podstawa kariery szkolnej i sukcesu zawodowego wychowanków: planowanie kariery zawodowej uczniów w szkole uczenia się, sukces życiowy uczniów szkoły uczenia się i równania szans w dostępie do edukacji, uczenie się jako fundament procesu przygotowania młodych ludzi do aktywnego i efektywnego uczestnictwa na współczesnym rynku pracy.
- Szkoła uczenia się jako fundament edukacji permanentnej: edukacja całożyciowa jako niezbędny wymóg współczesnej rzeczywistości, edukacja człowieka dorosłego charakteryzującego się twórczym i dynamicznym stosunkiem do życia i kultury - człowieka, który potrafi doskonalić sam siebie, zmieniać warunki życia i ulepszać je dla dobra własnego i innych.
- Miejsce i specyfika dialogu w społeczności szkolnej szkoły uczenia się: determinanty kształtowania i urzeczywistniania edukacyjnego dialogu, dialog jako podstawa budowania kompetencji jutra, współpraca i empatia oraz profesjonalizm w edukacji.
- Nauczyciel szkoły uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych: różnorodność ról współczesnego nauczyciela-wychowawcy, specyfika przywództwa edukacyjnego w szkole uczenia się, nowe wyzwania i zadania stawiane przed współczesną edukacja nauczycielską.
- Media w perspektywie dialogu i wspólnotowości: uczenie się cyfrowych dzieci we współczesnej szkole, wartości wychowawcze oraz zagrożenia determinowane przez przestrzeń elektroniczną, wykorzystanie internetu i jego zasobów w procesie uczenia się i budowania edukacyjnego dialogu.
- Uczenie się w czasie pandemii i niepewności jutra: higiena psychiczna i profilaktyka uzależnień w nowej szkolnej rzeczywistości, lockdown, epidemia i obniżenie nastroju w czasie edukacji zdalnej, radzenie sobie ze stresem oraz rozwiązywanie sytuacji trudnych w procesie edukacji zdalnej.
- Świat wartości i dążenia młodego człowieka w społeczeństwie konsumpcyjnym: szkoła uczenia się jako szkoła wartościowa, oparta o zrozumienie i wspólną wizję, dobro i rozwój człowieka jako podstawa wychowania do wartości, kierunki rozwoju edukacji w dobie postępującego konsumpcjonizmu – nadzieje i ograniczenia.
Jesteśmy oczywiście otwarci na propozycje i sugestie z Państwa strony związane z podjętą problematyką, które wspólne rozważania i dyskusje uczynią pełniejszymi, bardziej twórczymi i owocnymi.
Zapraszamy do debaty pracowników naukowych z różnych ośrodków akademickich, nauczycieli, andragogów, wychowawców, pedagogów oraz wszystkich zainteresowanych.
Żywimy przekonanie, że konferencja stanie się dla nas wszystkich intelektualną inspiracją, pozwalającą lepiej zrozumieć fenomen dialogu oraz specyfikę funkcjonowania współczesnej szkoły ukierunkowanej na proces uczenia się, a jednocześnie stanowić będzie źródło motywacji do działań mających na celu urzeczywistnianie tych wartościowych i konstruktywnych założeń w praktyce edukacyjnej.
Uczestnicy konferencji otrzymają w formie elektronicznej certyfikat potwierdzający udział w konferencji.
Miejsce konferencji: e-Konferencja (z użyciem własnego, samodzielnie obsługiwanego komunikatora internetowego)